2018-08-10, dag 29. Kapten Billes och Göta Kanal.

På väg norrut och hemåt. Vi ville dra ut på resan lite till, och funderade på vart vi skulle övernatta. Vi började ju resan med att besöka platser där vi hade varit förut och ätit bra mat. Varför inte sluta på samma sätt? Alltså valde vi att köra till Kapten Billes ställplats vid Göta Kanal. Där åt vi väldigt bra mat i påskas.

Eftersom det var fredag, och sommar, så tänkte vi att en ställplats vid Göta Kanal kan bli full tidigt. Vi kom dit väldigt tidigt, strax efter kl 12.00, och då såg det ut så här. Kl 20.00 på kvällen fanns det fortfarande platser kvar. Inte lika många, men ändå. Bra att veta.

GPS: N 58°30’29” E 15°58’42”

Pris: 160 kr utan el

Man checkar in hos Kapten Bille och hans fru i vandrarhemmet som de driver i det röda huset. Där finns dusch och toalett. Toatömning finns inte. Både kaptenen och hans fru är väldigt trevliga, glada och välkomnande. Bara det gör att man tycker om en plats extra mycket. Tänk vad viktigt ett bra bemötande är.

Platserna är uppmärkta väldigt bra. Man ställer sig rakt mot sitt lilla staket.

Platserna är stora för att vara på en ställplats. Underlaget är hårt och marken är plan. perfekt.

Man står med utsikt över kanalen och alla båtar som åker förbi. Det finns två planer att stå på, en med el och en utan. Den med el är dyrare, och man har bättre utsikt från platsen där det inte finns el.

Det finns färskvatten som man kan ta där båtarna lägger till. Det finns ingen möjlighet att tömma spillvatten.

Vi tillbringade dagen med att titta på båtar, och att sitta på uteserveringen vid vandrarhemmet.

Det blir broöppning med jämna mellanrum, som man kan titta på. Det går tåg över kanalen väldigt ofta, och då får båtarna vänta.

Utanför vandrarhemmet finns en minigolfbana, utifall man tröttnar på att titta på båtar.

Och, till sist, anledningen till varför vi åkte tillbaka hit: maten. Maten lagas på vandrarhemmet, och den har varit väldigt bra vid båda våra besök. Det är bra service, lagom mycket mat, och bra tillagat. På bilden ser vi deras extremt goda pepparstek med klyftpotatis.

Om man vill ha mer peppar på sin pepparbiff kan man låna pepparkvarnen från köket. Det är ingen risk att den kommer bort.

Medan vi åt passade katten Olivia på att sova. Hon fick för sig att den bästa platsen var i extrasängen, så det var bara för oss att fälla ner den åt henne. Snacka om bortskämd katt.

Om Helen

Kvinna, född 1970. Har både sambo, barn och katt. Tycker om att fota och att kuska runt i husbilen. Drömmer om att vinna alla de där miljonerna så att jag kan sluta jobba och bara resa runt på heltid. Tycker om djur, natur och lugn och ro, och är nästintill folkskygg ibland. Jag tycker också om att fiska, lyssna på musik (mest punk, rock, irländsk och annat röj) och att läsa.
Det här inlägget postades i Betraktelser och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.