2018-07-14, dag 2. Sorø Sø Camping, Danmark.

Vi åkte tidigt på morgonen och siktade på Danmark.

Först stannade vi vid en vågstation längs E20/E6, precis före Helsingborg om man kommer norrifrån. Vi ligger bra till när det gäller vikten. Ingen överlast här inte. Vi får väga 5 ton, och med full dieseltank, full vattentank, cyklar och annan semesterutrustning har vi ca 250 kg kvar. Skönt!

På Öresundsbron såg vi att det var mycket kö om man skulle mot Sverige. Tur att vi åkte åt andra hållet. 449 kr kostade det att åka över Öresundsbron med bizz den här gången.

När vi började tröttna på att åka letade jag reda på en camping i den danska campingkatalogen, Sorø Sø Camping. Vi valde den eftersom den ligger nära E20. Trots närheten till motorvägen kan jag inte minnas att vi hörde den. Campingen ligger på Själland, samma ö som Köpenhamn. Vi kom fram redan före kl 15.00.

Adress: Udbyhøjvej 10, 4180 Sorø

Pris, två vuxna: 249 Dkr.

I receptionen var det väldigt trevliga människor. Där fanns vin, snaps med Gammeldansk och lite andra viktiga campingsaker. Mjölk och bröd fanns också.

Vi fick en stor och bra plats som var lätt att ta sig till och från. Vi hade nära till både reception och servicehus, och utsikt över en liten sjö om vi reste oss och stod på tå.

Det var soligt men lite blåsigt, så vi passade på att slappa i solen och njuta ordentligt av att semestern hade börjat. Det fanns inte så mycket annat att göra i närheten.

Olivia tyckte att platsen var perfekt. Utsikt över både servicehuset och lekplatsen, så att hon kunde spionera på folk utan att riskera att någon kom för nära.

Campingen är uppdelad i flera sektioner. Där vi stod fanns det inte så många platser, och det var inte så privat, eftersom vi såg rakt in i stugorna och de såg in till oss. Fördelen är att det inte fanns några trånga passager med träd och buskar på vår avdelning. Det var också väldigt lugnt, eftersom gatan är en återvändsgränd.

Det fanns en särskild liten avdelning för husbilar, men där kunde inte vi stå, eftersom vår bil var för lång. Det var tur. Platserna lutade hemskt, och var inte alls lika trevliga som vår plats. Alltså: om du åker dit, se till att få en vanlig plats, inte en husbilsplats.

Det fanns många små gator, mycket buskar, och privata platser med varierande storlek. Det stod många säsongare och långliggare på de platserna.

Runt omkring på campingen fanns gångvägar, som ledde både till sjön och till djuren som fanns. Det fanns både grisar och getter som man fick gå in till.

På campingen fanns även en badbrygga, men det såg inte ut att vara ett lämpligt bad för icke simkunniga. Det kanske finns längre bort, vi höll oss på campingen så det vet jag inte.

En ordentlig lekplats fanns det också. Det fanns flera olika aktiviteter för barn.

Bra servicestation för husbilar.

När vi åkte dagen därpå fick vi varsin klubba som hade tillverkats på campingen. Den var inte särskilt god, men det var en kul grej.

Om Helen

Kvinna, född 1970. Har både sambo, barn och katt. Tycker om att fota och att kuska runt i husbilen. Drömmer om att vinna alla de där miljonerna så att jag kan sluta jobba och bara resa runt på heltid. Tycker om djur, natur och lugn och ro, och är nästintill folkskygg ibland. Jag tycker också om att fiska, lyssna på musik (mest punk, rock, irländsk och annat röj) och att läsa.
Det här inlägget postades i Camping och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.