2016-08-05, dag 22. Campingletande och Camping Municipal du Lac.

När vi hade sett källorna i Lourdes, bestämde vi att vi skulle ta oss till Tyskland för att åka på Romantiska vägen. Det ska finnas många fina byar, hus och slott där, har jag hört. Det skulle bli för långt att åka hela sträckan dit på en dag, så vi bara körde åt rätt håll. På eftermiddagen började vi leta campingar. Det var inte det lättaste.

Vi befann oss någonstans där det fanns flera rekreationsområden, vandringsleder, cykelleder, vattensport med mera, någonstans i regionen Limousin, söder om Clermont-Ferrand. Alla campingar var fulla.

001-2016-08-05-003-frankrike-campingletande

Vi hamnade på en himla massa småvägar när vi letade efter campingar. Det var riktigt spännande ibland. Backe upp och backe ner, kurva efter kurva.

002-2016-08-05-004-frankrike-campingletande

Längs en av vägarna, som slingrade sig fram på sidan av ett berg, såg vi en gammal borg i skogen.

Vi kom fram till en camping i närheten av en mindre stad som heter Neuvic. Den var full, men i receptionen jobbade en väldigt trevlig kvinna som tipsade om en annan camping, några kilometer därifrån. Hon skrev till och med en enkel vägbeskrivning dit.

003-2016-08-05-023-camping-municipal-du-lac

Vi kom fram ca 18.30 på kvällen. Campingen heter Municipal du Lac. Där var det ingen som pratade engelska. Campingen var egentligen full, men vi kunde få en plats ändå, så mycket förstod vi.

GPS: N45.38534° E2.29437°

Pris/natt: 13 €, utan kvitto. Då ingick dusch och el. Pengarna stoppade värden i byxfickan.

004-2016-08-05-006-camping-municipal-du-lac

Med hjälp av teckenspråk och orden ”oui”, ”no” och ”ok” förstod vi att vi skulle följa efter campingvärden och hans fyrhjuling in på campingen.

005-2016-08-05-009-camping-municipal-du-lac

Vi fick en plats! Med sjöutsikt, till och med. Platsen var i och för sig på en vändplan, där det var tänkt att de andra gästerna skulle vända, men eftersom vi bara skulle vara där en natt så skulle vi tydligen stå där. Campingvärden hjälpte till och med till när Lelle skulle backa så att det blev bra. Det fanns en grillplats där också, men den fick ingen använda förrän vi hade åkt.

Den här platsen var helt ok för oss. Den var både plan och hade sjöutsikt. Om det hade varit gräs på den skulle det ha varit bästa platsen på hela campingen.

De andra gästerna såg lite skeptiska ut, vi hade en bättre utsikt än vad de hade, och dessutom skymde vi sjöutsikten helt för några av de andra. De såg ju att det var campingvärden som placerade oss där, så det var inte mycket de kunde göra åt den saken.

006-2016-08-05-008-camping-municipal-du-lac

El fick vi ta i ett uttag som fanns på andra sidan vägen. Vi hade några saker som behövde laddas, så campingvärden visade oss det uttaget.

007-2016-08-05-007-camping-municipal-du-lac

Vår utsikt, resten av kvällen. Synd att vi kom fram så sent, så vi inte hann njuta av den så länge.

008-2016-08-05-014-camping-municipal-du-lac

Vi hittade en stock vid grillplatsen. Den blev en perfekt utsiktsplats åt Olivia.

009-2016-08-05-010-camping-municipal-du-lac

Campingen var väldigt fin. Den var uppbyggd i platåer, så många såg sjön. Dessutom fanns det mycket träd. Det var nästan som en skogscamping.

010-2016-08-05-013-camping-municipal-du-lac

Platserna var i väldigt varierande storlek. Det fanns många små platser, men det fanns även några större. Många av de större platserna var upptagna av säsongare, tyvärr.

011-2016-08-05-024-camping-municipal-du-lac

Mellan campingen och receptionen fanns en rejäl lekplats. Det fanns båtbrygga för dem som hade båt med sig. En bit längre bort fanns det en väldigt stor badstrand.

012-2016-08-05-019-camping-municipal-du-lac

013-2016-08-05-016-camping-municipal-du-lac

Längs vattnet gick det en liten stig, som vi följde en bit. Vi såg att det fanns flera campingar utspridda längs sjön. Inte alltför långt bort fanns det lite större bryggor för småbåtar.

014-2016-08-05-022-camping-municipal-du-lac

Ungefär 5 – 10 minuters gångväg från campingen fanns det ett hotell med en stor restaurang. Där blev vi sittande en stund.

Om Helen

Kvinna, född 1970. Har både sambo, barn och katt. Tycker om att fota och att kuska runt i husbilen. Drömmer om att vinna alla de där miljonerna så att jag kan sluta jobba och bara resa runt på heltid. Tycker om djur, natur och lugn och ro, och är nästintill folkskygg ibland. Jag tycker också om att fiska, lyssna på musik (mest punk, rock, irländsk och annat röj) och att läsa.
Det här inlägget postades i Betraktelser, Camping och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.