2013-04-03, semester dag 6. Tyska vägar, Lübeck, Danmark och Fjordlyst Aabenraa City Camping

Vi började köra hemåt, eftersom både jag och Lelle började känna oss lite förkylda. Vi valde väg 195 mot Boizenburg, vidare på autobahn 24 (E26), sedan mindre väg igen (väg 207 mot Lübeck). Vi passerade många små mysiga byar längs med de mindre vägarna.

2013-04-03 006 Väg 195 Tyskland

2013-04-03 007 Väg 195 Tyskland

2013-04-03 008 Väg 195 Tyskland

2013-04-03 009 Väg 195 Tyskland

Längs med de större vägarna fanns det ”Autohof”, stora rastplatser, med jämna mellanrum. Där fanns det både diesel, och kiosker. På en del av dem fanns det mat. Parkeringsplatserna var också mycket stora, så det var inga problem att få plats.

2013-04-03 010 A24 Tyskland

2013-04-03 011 A24 Tyskland

Vi hade tänkt köra runt Lübeck, men hamnade mitt i centrum på grund av dålig skyltning vid vägbyggen. Det var de för övrigt väldigt dåliga på i Tyskland. Helt plötsligt dök det upp en skylt om att vägen var avstängd, eller att nästa avfart från autobahn var avstängd, men det fanns ingen information om alternativa vägar. Ska man åka bil i Tyskland bör man alltså ha med sig en bra kartbok.

2013-04-03 012 Lubeck

2013-04-03 013 Lubeck

På grund av att det saknades skyltar vid trafikomledningen hamnade vi både i bostadsområden och i centrum av Lübeck. Ett tag hade vi ingen aning om vart vi var.

2013-04-03 014 Lubeck

2013-04-03 016 Lubeck

Här har vi nästan hittat ut ur Lübeck. Vi såg McDonaldsskylten som ett gott tecken, de brukar ligga i utkanten av större städer när de ser ut som på bilden.

2013-04-03 018 A21 Tyskland

Det var inte mycket trafik på autobahn utanför Lübeck, det var riktigt skönt att åka där faktiskt, även om vägen var i ganska dåligt skick.

2013-04-03 022 A21 Tyskland

I andra körfältet var det ca 1,5 mil bilkö i tre körfält. Vi körde förbi tre stora lyftkranar som stog på vägen, redo att lyfta upp något stort fordon som hade kört genom räcket och nedför en brant slänt. Vi såg inte vad det var för typ av fordon, men det borde ha varit stort, eftersom de hade kört dit tre lyftkranar. Det här var mellan Schleswig och Flensburg, på autobahn 7 (E45).

Vi for vidare in i Danmark och kom fram till en camping i staden Aabenraa, nära E45. Fjordlyst Aabenraa City Camping hette den. Värdinnan i receptionen var trevlig, och upplyste oss om att vi inte behövde checka in i receptionen, utan det skötte vi vid automaten på plats. Det har jag aldrig sett förut.

Campingen har tre stjärnor och ca 120 platser. Den ligger ca 3 mil från tyska gränsen.

2013-04-03 032 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

Man gick fram till automaten, skrev in hur länge man hade tänkt stanna och hur många personer man var, och så dök summan man skulle betala upp i displayen. Det gick bara att betala med kontanter, danska kronor eller Euro, som man matade in i maskinen. Drygt 200 kr kostade det för en natt.

Ut ur maskinen kom ett kort, som var laddat med en summa pengar. Kortet använde man för att slå på elstolpen, fylla färskvatten (de tog betalt för det), låsa upp servicehuset, få varmvatten i duschen osv. Konstigt system, men ganska smidigt. Om det fanns pengar kvar på kortet när man åkte fick man tillbaka dem, och det gick också att fylla på mer pengar i automaten.

2013-04-03 059 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

Husbilar och husvagnar var ordentligt åtskilda från varandra på campingen. Husvagnarna fick ställa sig fint med utsikt ner över stan, husbilarna fick stå närmast vägen. Campingen låg nära väg 42, så den hörde vi hela natten.

2013-04-03 043 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

2013-04-03 025 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

Här har vi staketet som skilde husbils- och husvagnsavdelningarna från varandra. Husbilsavdelningen var lite tråkig. Det var gräs att stå på, och grusväg runt. Det påminde mest om en parkeringsplats på gräs.

2013-04-03 027 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

2013-04-03 028 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

2013-04-03 030 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

Vi smet givetvis in på husvagnscampingen och kollade läget. Där var det mycket finare, där såg det ut som en vanlig camping. En husbil hade visst också smugit sig in där.

2013-04-03 055 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

Servicehuset på husvagnsavdelningen var mycket fräscht, med gratis varmvatten i duscharna. Det fanns till och med en barntoalett och ett minibadkar. I köket fanns det spisar med induktionshäll. Något sådant fanns inte på husbilsavdelningen. Dessutom fick man betala för att få varmvatten i duschen. Visst var det rent och fräscht i det lilla servicehuset på husbilsavdelningen också, men inte alls lika lyxigt eller lika gratis.

2013-04-03 057 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

2013-04-03 058 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

Vi tog en promenad ner till stranden, där man såg delar av Aabenraa och några industrier. Och en fågel. Badstranden såg inte så inbjudande ut, med vägen och industrierna precis bredvid.

2013-04-03 048 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

2013-04-03 047 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

2013-04-03 046 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

2013-04-03 044 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

2013-04-03 045 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

2013-04-03 051 Fjordlyst Aabenraa CityCamping

På kvällen kom vi på att vi hade glömt att handla billig alkohol när vi var i Tyskland (den begynnande förkylningen och krånglet i Lübeck gjorde nog sitt till), så vi fick ställa väckarklockorna och ta en vända till Tyskland dagen därpå igen.

Om Helen

Kvinna, född 1970. Har både sambo, barn och katt. Tycker om att fota och att kuska runt i husbilen. Drömmer om att vinna alla de där miljonerna så att jag kan sluta jobba och bara resa runt på heltid. Tycker om djur, natur och lugn och ro, och är nästintill folkskygg ibland. Jag tycker också om att fiska, lyssna på musik (mest punk, rock, irländsk och annat röj) och att läsa.
Det här inlägget postades i Camping och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.