Semester dag 15, Sverige och Storuman

Vi hade egentligen tänkt åka längre söderut i Norge, men vi tröttnade på deras dåliga vägar och vädret, och de höga priserna på allt. Vi tar södra Norge ett annat år, helt enkelt.

2012-07-27

På väg in i Brønnøysund på tillbakavägen åkte vi över den här smala och kurviga bron.

Brønnøysund var en trevlig liten stad. Det fanns lite mataffärer, men inte så mycket mer.

Brønnøysund

2012-07-27

Typisk norgeväg. Vyerna är vackra men kurvorna blir tröttsamma i längden.

Längs väg 76 fanns den här rastplatsen där det går att övernatta uppe på fjället.

Utsikt från rastplatsen.

2012-07-27

Här skulle man kunna sova bra.

Här kommer vi in i Sverige igen, det känns faktiskt som om man kommer hem, fast det är många mil kvar till rätt stad. Vi åkte längs väg 73 över fjället till Tärnaby, där vi handlade lite på Tärnaby Vilt. De har en hel del olika viltprodukter att välja på.

På kvällen kom vi fram till Storumans Camping, där vi checkade in. Campingen ligger inom gångavstånd från centrum och kostar 200 kr/natt med el.

Där mötte vi den värsta receptionspersonalen i år. Killen som satt i receptionen var mycket ointresserad, och satt och gäspade hela tiden. Det var inga små gäspningar heller. Först visste han inte riktigt vilka platser som var lediga, vi skulle gå ut och titta själva och säga vilken plats vi ville ha. Sedan ändrade han sig och sa att de platser som det hängde nycklar på var lediga, men vi kunde ju inte ta med oss receptionens nyckeltavla ut. Det slutade med att vi gick till campingen, hittade några alternativa platser, och gick och frågade igen.

När vi lämnade receptionen frågade jag om man behövde mynt till duscharna, och fick till svar att det behövde man inte. På väg ut igen lyckades han komma på att vi skulle ha kodkort till servicehuset, det hade han glömt att ge oss. Den receptionisten vann ligan i att vara ointresserad, slö och likgiltig, han vann dessutom gäspningsligan.

Servicehuset var i alla fall fräscht.

Vår plats var precis bredvid vägen till sporthallen. Det var en hel del trafik och mopeder som buskörde där på natten.

2012-07-27

Platserna var mycket trånga. Mellan vår bil och bilen bredvid var det meningen att två till skulle få plats.

Campingens badplats var fin.

Om Helen

Kvinna, född 1970. Har både sambo, barn och katt. Tycker om att fota och att kuska runt i husbilen. Drömmer om att vinna alla de där miljonerna så att jag kan sluta jobba och bara resa runt på heltid. Tycker om djur, natur och lugn och ro, och är nästintill folkskygg ibland. Jag tycker också om att fiska, lyssna på musik (mest punk, rock, irländsk och annat röj) och att läsa.
Det här inlägget postades i Betraktelser, Camping, Fricamping och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.